✅✅ فرشتگان و موکلان
💠💠 جلسه دوم
🔆🔆 ملائک و مجردات
✍️ ملک اسم عامّی است برای عدّه ای از موجودات مجرّد.
البته این معنا جنس یا فصل این گونه مجرّدات نیست ؛
✍️چون مجرّدات دارای جنس و فصل منطقی نمی باشند.
این لفظ گاه درباره ی قلم اوّل یا مراتبی از عرش و نیز درباره ی لوح و نون و … نیز به کار می رود ؛
کما اینکه در مقام توضیح هر مجرّدی می توان آن را ملک نامید.
گاهی فرشتگان را ملک مینامیم حال انکه بین این اسمها چون ملک و فرشته و جن و غیره
هر کدام توضیحات و وجود و ماهیت خاصی دارند
✍️ در تعابیر شرعی ، تقریباً در معنای مجرّد از مادّه استعمال می شود.
امّا استعمال آن عمدتاً به گروهی خاصّی از ملائک اختصاص دارد ؛
و هستند موجودات مجرّدی که درباره ی آنها لفظ فرشته یا ملک به کار نرفته است .
💠برای مثال نفوس موجودات زنده مجرّدند ولی جزء ملائک محسوب نمی شوند.
بیت المعمور و آسمانهای مجرّد ، زمین مجرّد ـ که ملکوت زمین ماست ـ بهشت و جهنّم برزخی
و به نظر برخی حکما ، بهشت و جهنّم اخروی و موجودات داخل در این بهشتها
و جهنّمها مثل حور و غلمان و … و ابدان برزخی انسانها و ارواح آنها و … همگی مجرّدند
ولی جزء ملائک محسوب نمی شوند.
💠جالب است بدانیم که
صور ذهنی انسان و موجوداتی که در خواب مشاهده می شوند نیز مجرّدند ؛
امّا فرشته گفته نمی شوند.
یعنی شما وقتی فردی را در خواب میبینید ان مجرد هست اما نمیتوان لفظ
فرشته یا ملائک بکار گرفت
پس معنی و مفهوم مجردات و ملائک معلوم شد
🔆 هر چیزی که ما نفس فیزیکی ان را میبینیم روح متافیزیکی دارد
مثال سنگ که ظاهرش چیزی بی جان و سخت است اما
ایا همین سنگ انرژی ندارد که خیلی هم مثمر ثمر هست پس ایا میتوان گفت
ان روح سنگ است، اما باز منظور از روح در این موضوع عین روح انسان نیست
بلکه انرژی ات هست
✍️ از روح القدس ، که روح کلّی انسان کامل می باشد، نیز تعبیر به ملک شده است.
✍️اهل بهشت و جهنّم نیز طبق نظر حکمای اسلامی ، که عالم آخرت و بهشت و جهنّم
را روحانی و جسمانی ولی جسمانی به جسم مجرّد می دانند ،
مجرّدند و می توان لفظ ملک را در مورد آنها استعمال نمود ؛
✍️ اگر چه این استعمال چندان به کار نرفته است مگر در مواردی اندک ؛
💠 مثلاً برای حضرت جعفر طیّار .
امّا از نظر کسانی که آخرت را مادّی می دانند روشن است که اهل آخرت نیز مجرّد نخواهند بود.
✍️روایت زیر نشان می دهد که واژه ملک (فرشته) قابل استعمال بر هر موجود مجرّدی است ؛
البته توجّه شود که خدا و اسماء الله ، مجرّد نیستند
بلکه وجود محض و محض وجود می باشند.
✍️مجرّد از اقسام ممکن الوجود می باشد که دارای ماهیّتند.
💠« سفیان ثورى گوید:
از جعفر بن محمّد علیه السّلام پرسیدم درباره ی نون. پاسخ داد:
⚜️نون نهری است در بهشت، خدای عز و جل فرمود: بسته شو، بسته شد و مداد(مرکّب) شد،
سپس خدای عز و جل به مداد فرمود: بنویس، و قلم در لوح محفوظ نگاشت
آنچه بود و آنچه خواهد بود تا روز قیامت، مداد از نور بود،
و قلم از نور،
و لوح لوح نور.
🔅سفیان گوید: گفتم:
یا ابن رسول اللَّه برایم امر لوح و قلم و مداد را بهتر بیان کن و به من بیاموز از آنچه خدا
به تو آموخته. فرمود:
یا ابن سعید اگر تو اهل برای پاسخ نبودى پاسخت نمی دادم.
⚜️نون فرشته ای است که به قلم می رساند و او هم فرشتهای است که به لوح می رساند
و او هم باز فرشتهای است که به اسرافیل می رساند،
و اسرافیل به میکائیل می رساند،
و میکائیل به جبرئیل می رساند،
و جبرئیل به انبیاء و رسل می رساند.
گوید سپس به من فرمود:
اى سفیان برخیز که بر تو ایمن نیستم.»
( بحار الأنوار ،ج۵۴، ص۳۶۸)
✍️ عین روایات را در این بحث اوردم تا مطلب را بدرستی بتوانم بیان کنم
حال موردی دیگر که قیامتهای قبلی ایا بوده یعنی انهایی که قبل از نسل ما انسانها در همین زمین
یا کرات دیگر بوده و بهر حال حساب و کتاب شدند ایا اکنون در بهشت و جهنم هستند
انها نیز مجرد هستن یا نه
✍️ جواب بله مثل همان مثال صور انسانی در خواب هست
حال بحث ما چون در خصوص فرشتگان و ملائک هست از پرداختن به سایر بحثها
فعلا خوداری میکنیم
💠💠 تهیه و تنظیم
🙏🙏 حسن پورنجف
💠💠 تهیه و تنظیم
🙏🙏 حسن پورنجف