تعریف علم حروف
✍️ علمي است كه میپردازد به تفسير حروف و اسماء از طريق قواعد حروفی
🌟تفاوت علم حروف با علم اعداد يا همان عدد شناسی اين است كه علم اعداد تنها میپردازد به تفسير و معناي اعداد از طريق اعداد
و ترکیبهای عدد؛ اما علم حروف میپردازد به تفسير اسماء كلمات و حروف از طريق حروف و اعداد.
✳️علم حروف عربي را جفر،
✳️علم حروف عبری را گماتريا
✳️ علم حروف لاتين را لگزيگرام مینامند.
مراد از مطلق كلمه (علم الحروف)، همان علم جفر است.
جفر
در لغت به معناي پوست بزغاله است و چون اوراق اوليه اين علم (بر اساس نقلي از مسلمانان) بر روي پوست بزغاله نوشته و عرضه شده بود بدين نام خوانده شده است.
🌟منشأ علم حروف؛ منشأ علم حروف دقیقاً مشخص نيست. اما نهضتهایی همچون حروفيه با تكيه بر ارزش عددي حروف الفبا تلاشهایی براي شكستن الفاظ جامد و بي روح داشتهاند تا مخاطبان خويش را به تأمل و تفكر وادار نمايند ، حروفیه معتقد بودند که «همه اشیا استوار به حروف میباشند» و «هر کس خواص حروف بداند همه اشیاء مسخر او شود» در واقع اعتقاد به داشتن روح در حروف هستند که اینم کاملا مشهود هست و
حتی در حد لابراتواری قابل اثبات هست اما اینکه ایا تفکراتی که حتی در ذهن صورت میگیرد ایا دارای همین انرژی هست یا نه خود حقیر سالها پیرامون همین مورد تلاش و تحقیق کردم همه بزرگان این دانش جواب مثبت میدهند
✍️یعنی اینکه بله تفکرات دارای انرژی هست و هیچ تفکری هم بدون روح حروف نیست یعنی شما 80درصد همیشه با خودتان حرف میزنید یا وقتی که مثلا میخواهید کاری کنید یا جایی بروید اول در ذهنتان میگویید
برم فلان جا همین باعث میشه انرژی رفتن و فرمان مغز به اندام حرکتی پس این قابل اثبات هست که حروف دارای انرژی هست و علاوه بر این عقیده داشتند
«همهی اسرار قرآن و احکام و سر قیامت و مبدأ و معاد و هر چه از ازل بوده و باشد و خواهد بودن» در پردهی ۳۲ حرف فارسی مستور میباشد.
«تاریخ اعتقاد به خاصیت داشتن حروف در اسلام بسیار کهن است.
✍️ (ابن ندیم در الفهرست [ص ۴۲۹]) »
در منطق فیثاغورث عدد معنا و مفهوم کلی و ماوراء کمیت آورد، مثلاً مثلث و مربع فقط کمیت نیستند و دارای شخصیتند،
اصلی هستند نه فرعی و عرضی،
✍️ عدد در مکتب فیثاغورث مظهری از وحدت است که هیچگاه از مبدأ خود جدا نمیشود.
این یعنی چی
یعنی اعداد همیشه بر یک قاعده استوار هستن اینجوری نیست که در جایی یک عدد واحد باشد و در جایی همین عدد یک گونه ایی دیگر باشد
اینم بخاطر همین گفتن که یسری اعتقاد بر این داشتن که اعداد میتواند حضوری بجز انکه میزان هست را بیان کند هر چند که خود اینها هم دلایل خاص خود را داشتند
فیثاغورت میگید من جهت درک حروف و اعداد ناگزیر شدم به بابل سفر کنم تا ماهیت ماورایی ان را پیدا کنم لذا داشتن روح در حروف و اعداد کاملا منطقی هست
✍️در مورد سابقه توجه به این مباحث در اسلام اظهار نظرهای بسیاری شده است اما یکی از آنها که از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است،
🌟 یکی از این نظریه ها نظر سید حسن نصر است ، وی میگوید:
✍️ «تنظیم و تدوین علم تمثیل و رموز عددی حروف با علم عدد را که نظیر آن نزد فیثاغورثیان قدیم و پیروان مکتب کابالا در مغرب زمین نیز وجود داشته است در اسلام به امام علی (ع) نسبت دادهاند